gsdgina

Alla inlägg under november 2012

Av Kerstin Persson - 17 november 2012 19:42

Fri denhär helgen! Vad jag laddade mej, här skulle tränas hund! Det började bra med upptinging av en stycken färdigkokt, frusen grislever. Skar i bitar och torkade i mikron. Det blev jättebra och så nöjd med mitt arbete.

Så kom vi till bk och.... så hittar jag inte levern jag så noggrant skurit i bitar och torkat och virat in i hushållspapper och lagt i en påse! Jippi alltså. Efter att ha gått igenom alla fickor flera gånger så hittar jag en påse ändå... men med torkad kycklinglever. Skit osse! Det luktade inte så fräscht    men Gina gillade det...

   Såja, så var det dags för uppletandeträning, stoppade på mej olika föremål och se'n tjänstetecknet.... Inget med mej i bilen, jippi igen    Plockade ut Gina och kopplade upp henne vid spring-rutan, vallade och la ut föremål, helt ok. Skickar Gina på första som hon kommer in med   ska skicka i mitten när det kommer på stigen längst ut två tvåbenta med var sin fyrbent   Väntar på att dom ska gå förbi och skickar se'n och det gick kanon med resten av träningen. Nöjd eller inte nöjd, jaja man kan inte ha julafton varje dag...


Resten av dagen glömmer vi, kan bara konstatera att ska man lära sej nåt så börjar man från noll och avancerar långsamt, att jag aldrig mer ska ha två hundar, och att Gina är Gina och inte som sin syster, och egentligen är det en himla tur för jag älskar henne precis som hon är!  


Och när vi se'n kommit hem så hittar jag påsen med den torkade grislevern, den låg så fint på baren i köket...  

Av Kerstin Persson - 12 november 2012 20:55

Vi har inte varit ute och tävlat, hon är duktig och bäst i alla fall!  


I söndags var vi och spårade i Snogeholm. Hon e så duktig min fina schäfer! Hon kan sin sak, det är bara jag som också ska lära mej, mina saker... Hon gick ett jätteroligt spår som Maggie lagt, sådär en 7-800 meter. Ca 50 meter från slutet blev spåret korsat av sju rådjur. Dom sprang inte i klunga, onej! Först kom en och se'n nästa och så vidare. Det såg så himla roligt ut på Gina, hon tvärstannade och tittade på djuren, Maggie, mej, selen och linan, se'n ner med nosen i spåret, upp och tittade på djuren igen, som en åsna mellan flera hötappar, hon visste inte vilket ben hon skulle stå på! Det tog lite tid men till slut fattade jag mej och gick fram och vände henne med ryggen åt djuren, vi väntade en liten stund sen vände jag henne rätt och hon spårade fram till sin donk! Vilklen kanonhund, va!?     


  Idag var vi på bk och jag fick stopp på henne när hon var på väg mot Gàsi's apport som var ute och flög! Det hördes nog ända till Ystad, men det gjorde inte nåt, det blev bra i allafall! Min FinaGina!  

Av Kerstin Persson - 9 november 2012 17:44

 och jag kan också. fast ibland blir det lite komplicerat om man jämför. Jag har kommit fram till att jag klarar inte av att ha mer än en hund, och det märks tydligt nu! Gina har blivit så stor, vuxit, mognat, blivit tuffare. Det märktes idag när vi kom hem från brukshundklubben. I köket stod en person hon aldrig har träffat förut och hon bara gick direkt fram med detsamma! Min FinaGina   


   Jag fortsätter tragla uppletandet med henne, vilken prövning det är varenda gång! Jag har hörde för flera år sedan att en schäfer föds i högre klass... inte Gina i alla fall. Jag har på senaste tiden bara haft stora donken längst ut i springrutan och den har hon burit tillbaka till bilen utan att jag försökt ta den för henne. I början gick jag rakt ut och la den och rakt tillbaka, se'n gick jag en sväng och kastade ut den på djupet. Varierat det hela men alltid på djupet. Igår gick jag rakt ut och la en plastgrej, den tog hon på första försöket och se'n fick hon donken i utbyte. Idag la jag ut samma grej i samma/höger hörn och en raggsock i vänster hörn. Då springer hon rakt ut och konstaterar att grejen ligger där, springer till vänster hörn och bär in raggsocken till mej...   Liiite frustrerad blir jag... hade hon inte hittat, men det gör hon ju! Det är väl bara träning som ska till, att hitta den rätta knappen och trycka på den. Motivation kallas det väl...


   Så svårt var det inte med Exi, tror jag... eller var det det? Aja, en ny individ med nya möjligheter, vi löser detta också, till slut!   

Ovido - Quiz & Flashcards