gsdgina

Alla inlägg under maj 2012

Av Kerstin Persson - 6 maj 2012 21:03

Att ta från början är näst intill omöjligt så det blir från det jag minns....   


Det började med att vänliga träningskompisar berättade att jag lägger alltför mycket lydnad vid spårapporterna. Jaha och hur gör då andra om dom inte lägger alltför mycket lydnad på spårapporterna? Jag såg en som bytte apporten mot bollen, så att när hunden kom in med en apport så släppte den pinnen vid förarens fötter och tog själv sin boll som låg i förarens magväska! Det tyckte jag såg så käckt ut och eftersom det var en SM hund så tyckte jag

det verkade vara nåt att satsa på och det har jag gjort också. Alla nöjda och glada precis som det ska vara!  


   Så efter några månader när vi går ett annat spår, med åtta apporter, där hon plockar två och går över resten... och spårläggaren säjer att jag måste lägga mer krut på apporterna....


Och ett nytt spår som är så jävla dumt så jag skäms att jag över huvud taget släppte på henne! Två olika spår ligger bredvid varandra, Gina får det spåret jag lagt till den andra hunden i nosen genom en kraftig sidvind, bara där borde jag stoppat.    När vi kommer till den andra vinkeln får Gina mitt spår, spårläggaren och en svart kråka i både nos och blick. Då tyckte jag synd om Gina för jag kunde inte läsa att hon fått spåret efter vinkeln och alltså stod jag och väntade på att hon skulle sätta ner nosen. Eftersom Gina ät väldigt känslig för om jag följer efter eller inte så blev det inte mer...    


  Gina är en underbar hund, som är otroligt känslig för omgivningen och jag fortsätter att försöka komma underfund med hur hon fungerar. Vid spåret det började med så var det kanske rätt att jag lagt förmycket lydnad på apporterna.... men bara kanske!


  Vid åtta apporter-spåret så gick spårläggaren för nära Gina när hon spårade och eftersom hon upplever andra som lite obehagliga så nonchalerade hon apporterna! och när sen spårläggaren går det spår jag lagt till hennes hund så gör hon precis som jag gjort innan när jag hade alltför mycket lydnad vid apporterna! *suck* Om jag kunde lära mej att lyssna och sen sålla och göra som jag VET  är bäst för Gina och mej! Jag har bara svårt för att vara vänlig när jag sätter ner foten, nå't jag måste jobba på...   


  Jag lär mej nåt nytt varje dag och det är bara att fortsätta träna och 'göra om göra rätt'! Min gullehund och finaGina     

Ovido - Quiz & Flashcards